۱۳۹۲ اردیبهشت ۱۱, چهارشنبه

تجربه در مورد افزایش سرعت خط اینترنت



در کشور های پیشرفته ی دنیا در حال حاضر در اختیار داشتن اینترنت پر سرعت از حقوق طبیعی شهروندان محسوب میشود در حالیکه متاسفانه در کشور ما بسیاری از افراد هنوز از اینترنت دایل آپ با همان سرعت غیر قابل تحمل استفاده میکنند. خوشبختانه مدتی است که استفاده از GPRS در کشور ما بسیار معمول شده و تقریبا اکثر افرادی که از موبایل استفاده میکنند، از این سرویس به عنوان یک اتصال اینترنت دم دستی بهره میبرند در عین حال در اکثر نقاط کشور هم امکان استفاده از شبکه های EDGE هم فراهم شده که سرعت دسترسی به GPRS را تا ۲۴۰ کیلوبیت بر ثانیه یا به عبارتی ۳۰ کیلوبایت بر ثانیه افزایش میدهد. البته در شبکه های EDGE سرعت بالاتر از این حرف هاست اما حداکثر سرعتی که در حال حاضر اپراتور های موجود در اختیار کاربران میگذارند همین مقدار است. امروز قصد دارم به بررسی این موضوع بپردازم که چرا داشتن یکی از همین مودم های مخصوص استفاده از EDGE برای هرکس امری ضروری است. لطفا با ادامه ی مطلب همراه شوید .
حتما میدانید که حداکثر سرعت مجاز در سرویس های اینترنت بی سیم، ADSL و … برای کاربران خانگی ۱۲۸ کیلوبیت بر ثانیه یا به عبارتی ۱۶ کیلوبایت بر ثانیه است. که مسلما این رقم همیشه با مقداری کاستی رو برو خواهد بود و کم پیش می آید که شما بتوانید از حد اکثر سرعت آن استفاده نمایید. این روزها شرکت های بسیاری با رقم های بسیار پایین این سرویس را به شما عرضه میکنند تا شما را به خرید تشویق کنند ولی متاسفانه پهنای باندی که در اختیار شما میگذارند بسیار پایین است. مثلا ممکن است به شما بگویند که اگر حق عضویت یک سال را بپردازید به شما ۳۶ گیگابایت پهنای باند خواهند داد و به طور معمول برای چنین اشتراکی شما میبایست رقمی در حدود ۱۷۰ تا ۲۰۰ هزار تومان یا بیشتر بپردازید. برای یک کاربر علاقه مند که مایل است از منابع بیشماری مثل یوتوب و ویمئو و بسیاری از سایت های دیگر استفاده کند، به دانلود نرم افزار و فیلم های مورد علاقه اش بپردازد و یا بسیاری از کارهای دیگر را انجام دهد، اولا که این سرعت بسیار پایین است و دوما این مقدار پهنای باند بسیار کم است. بنده به شخصه در هر هفته حدود ۶ گیگابایت دانلود انجام میدهم که برای یک سال این رقم حدودا به ۳۱۲ گیگابایت میرسد. حالا شما بگویید، حتی اگر یک چهارم بنده هم از اینترنت استفاده کنید آیا مثلا پهنای باند ۳۶ گیگابایتی و سرعت ۱۶ کیلوبایت بر ثانیه برای شما مناسب خواهد بود؟ پاسخ یک کاربر هوشمند به این مسئله صد در صد خیر است. پس چه راه حلی پیش رو داریم؟
خود من مدت بسیار طولانی ای کاربر اینترنت دایل آپ بودم اما از انجایی که دنیای اطراف ما خیلی سریع در حال پیشرفت است متوجه شدم که باید از شر این سرعت کم خلاص شوم. اولین انتخاب من ADSL بود. با شرکت مورد علاقه ام که ADSL نامحدود ارائه میکرد تماس گرفتم و در کمال تعجب شنیدم که ۴۰۰ نفر پیش از من در لیست انتظار هستند! مسلما لازم بود از این سرویس دل بکنم. مشکلی که من به آن برخوردم، مشکل خیلی از شما دوستان هم هست. شک ندارم که بسیاری از شما با هزار امید برای درخواست ADSL با شرکت مورد نظرتان تماس گرفته اید اما متوجه شده اید که ممکن است حتی تا سال آینده هم نتوانید این سرویس را دریافت نمایید. انتخاب بعدی من وایمکس ایرانسل بود که از کسانی که از آن استفاده میکردند شنیدم کیفیت آن اصلا در حدی که باید باشد نیست بنابراین متوجه شدم که این انتخاب هم انتخاب جالبی نیست بعلاوه ی این که هزینه های آن هم زیاد مناسب نبود. خصوصا که شما حتی اگر یکی دو خانه اطرافتان وجود داشته باشد، برای استفاده ی مناسب از امکانات وایمکس میبایست مودم فضای باز تهیه کنید که همان قیمتش برای فراری دادن هر کسی کافی است. وقتی دیگر نا امید شده بودم متوجه شدم که ایرانسل سرویس های نامحدود جی پی آر اس را با قیمت های واقعا فوق العاده ارائه میدهد. از آنجایی که از سرعت جی پی آر اس همیشه راضی بودم گفتم بد نیست از همین سرویس استفاده کنم. وقتی شروع به استفاده از این سرویس کردم مودم EDGE نداشتم بنابراین اینترنت را از طریق موبایلم روی کامپیوتر به اشتراک میگذاشتم. بر اثر مشکلاتی که پیش آمد متوجه شدم گرچه اتصال به اینترنت از با استفاده جی پی آر اس، خصوصا برای دانلود واقعا فوق العاده است اما این روش اصلا برای موبایلم مناسب نیست. اینگونه بود که به فکر تهیه ی مودم مخصوص افتادم. در ادامه به بررسی مزایای استفاده از GPRS و جایگزین کردن موبایل با مودم EDGE خواهم پرداخت.
ایرانسل ۴ نوع اشتراک نامحدود GPRS ارائه میکند. در تمام این اشتراک ها شما میتوانید طی زمان مورد نظر هرچقدر که دوست داشتید به اینترنت وصل بوده و از آن استفاده کنید. آن هم با سرعت بسیار بالا. سرویس های ارائه شده به شرح زیر است :
۱- طرح ۲۴ ساعته با قیمت ۱۰۰۰ تومان
۲- طرح هفتگی با قیمت ۴۹۹۹ تومان
۳- طرح ماهانه با قیمت ۹۹۹۹ تومان
۴- طرح ماهانه به استثنای ساعات اوج مصرف ۳۰۰۰ تومان
میبینید؟ قیمت ها واقعا باور نکردنی است.
نحوه ی فعال سازی این سرویس ها نيزساده است وازطريق شركت در اختيار خريدار قرار ميگيرد
همین سرویس ها در اختیار کاربران همراه اول نیز قرار میگیرد که آنرا نيز ميتوان فعال کرده و مورد استفاده قرار دهید
چرا GPRS؟ چرا مودم EDGE؟
در جواب سوال “چرا جی پی آر س؟” باید بگویم GPRS در حال حاضر یکی از به صرفه ترین و مناسب ترین اتصال های اینترنت در کشور است که تقریبا در تمام نقاط کشور در دسترس شماست. مهم نیست که در سفرید، در پارک هستید، در شرکت یا هرجای دیگر… جی پی آر اس همیشه همراه شماست و شما میتوانید به راحتی از آن بهره ببرید. چیزی که مهم است ابزار مناسب است. اگر ADSL بخواهید باید مدت ها در انتظار نوبت باشید، اگر وایمکس بخواهید باید مبالغ بسیار بالایی را برای چیزی که تقریبا ارزشش را ندارد بپردازید اما GPRS مطلقا از این مشکلات ندارد. نه لازم است برای استفاده از آن معطل شوید و نه لازم است پول زیادی بپردازید. فقط فکرش را بکنید…. ۱ ماه استفاده ی نا محدود از اینترنت با قیمت ۱۰ هزار تومان!
در جواب سوال “چرا مودم EDGE” همانطور که گفتم مدت زیادی از موبایل برای این کار استفاده میکردم. مهمترین نکته ای که در این مورد وجود دارد کاهش عمر باتری موبایل و خراب شدن آن در دراز مدت است. اگر نمیخواهید عمر باتری موبایلتان سریع کم شود نباید مدت زیادی از موبایل برای اتصال به GPRS استفاده کنید. این اولین نکته ای بود که مرا نگران میکرد. دومین مشکل در دسترس نبودن دائمی من بود، این مسئله موبایلم را که خیلی هم دوستش دارم صرفا به یک مودم تبدیل کرده بود که تمام روز فقط برای استفاده از اینترنت از آن بهره میبردم و این مسئله برایم اصلا صورت جالبی نداشت. در عین حال برای اشتراک اینترنت بین موبایل و کامپیوتر دو راه داشتم. اولی استفاده از سیم بود که حسابی فضای روی میزم را شلوغ میکرد و دومین راه حل استفاده از ارتباطات بی سیم نظیر وای فای و بلوتوث بود. همه ی اینها دست به دست هم میدادند تا باتری موبایل هرچه سریع تر تمام شود. تازه از آن بدتر اینکه بجز ارتباط از طریق سیم، استفاده از وای فای به عنوان ابزار به اشتراک گذاری برای گوشی هایی که خودشان نمیتوانند به عنوان Router ایفای نقش کنند بسیار دشوار و بعضا غیر ممکن است. در مورد بلوتوث هم وضعیت تقریبا مشابهی وجود دارد. از همه ی این ها هم که بگذریم ممکن است بعضی از شما دوستان از سرعت اتصال گوشی خود به GPRS راضی نباشید، برای بالابردن این سرعت اصلا منطقی نیست که بروید و یک گوشی دیگر بخرید. به صرفه ترین راه خریدن همین مودم های ارزان قیمت است که کیفیت واقعا خوبی هم دارند. در عین حال یک امتیاز بسیار بزرگ که میتوان برای این مودم ها در نظر گرفت اندازه ی بسیار کوچک آنهاست. این مودم ها فقط به اندازه ی یک فلش دیسک جای میگیرند. بنابراین برعکس سایر مودم ها میتوانید آنها را با خود به هر جایی که دلتان خواست برده و مثلا روی لپ تاپتان از آن بهره ببرید. در حالیکه مودم سایر سرویس ها در چنین سایزی در دسترس نیستند بنابراین این امتیاز بزرگ را فقط با تهیه ی مودم های EDGE به دست خواهید آورد. خلاصه بخاطر تمام این موارد هم که شده تصمیم گرفتم یک مودم EDGE تهیه کنم. برای انتخاب دو مدل پیش رو داشتم یکی از این مودم ها مخصوص سیستم عامل های ۳۲ بیت و یکی مخصوص سیستم عامل های ۶۴ بیتی طراحی شده بود هر دو مدل را تهیه کردم تا بتوانم امکانات، کیفیت و شرایط کارکرد آنها را کاملا تست کنم.
بعد از کمی بررسی متوجه شدم که میتوان هر دوی آنها را به راحتی چه روی سیستم عامل های ۳۲ بیتی و چه ۶۴ بیتی نصب کرد و مورد استفاده قرار داد. نکته ی بسیار خوبی که وجود دارد این است که برای نصب این مودم ها روی سیستم عامل خود احتیاج به هیچ گونه سی دی و … ندارید، درایور ها، فایل setup و هر چیز دیگری که احتیاج دارید روی حافظه ی مودم موجود است و پس از اتصال به کامپیوتر برای شما نمایش داده خواهد شد. پس از یک نصب ۳ دقیقه ای مودم کاملا آماده ی استفاده خواهد بود. در مورد سرعت اتصال باید بگویم که این مودم ها قادرند با سرعت ۴۶۰ کیلوبیت بر ثانیه به EDGE متصل شوند یعنی سرعتی که آنها پشتیبانی میکنند دو برابر سرعت کنونی جی پی آر اس ایرانسل است. از این جهت خیلی خوشحال شدم چون با این سرعت حتی اگر در آینده ایرانسل تصمیم بگیرد به پهنای باند مجاز خود بیافزاید و آنرا از ۲۴۰ کیلوبیت بر ثانیه ی کنونی بالاتر ببرد باز هم نیازی به تعویض مودم نخواهد بود. موضوع خوشحال کننده ی دیگر این بود که در ساعات کم مصرف این مودم ها قادر بودند به راحتی تا حداکثر پهنای باند شبکه، بدون کوچکترین مشکلی به دانلود بپردازند. بنابراین سرعت که مهمترین فاکتور استفاده از EDGE است، کاملا توانست مرا راضی کند.
جالب است بدانید که امکانات این مودم ها تنها به استفاده از اینترنت محدود نمیشود. بگذارید اینطور بگویم، استفاده از آنها مثل این است که یک موبایل با سیستم عامل ویندوز داشته باشید! یک ویندوز درست و حسابی و واقعی. چراکه از طریق نرم افزار این مودم ها شما میتوانید به راحتی به دریافت و ارسال اس ام اس مشغول شده و یا با هرجایی که دوست داشتید تماس بگیرید و یا تماس های دوستانتان را هم پاسخ دهید. نرم افزار این مودم ها حتی میتواند شماره های ذخیره شده روی سیم کارت را هم در دفترچه ی تلفنش به شما نشان دهد و اجازه دهد اگر خواستید شماره های جدیدی را به این لیست اضافه کنید. در ضمن در هر لحظه مقدار استفاده ی شما از اینترنت به طور دقیق به شما نشان داده خواهد شد. البته این نرم افزار امکانات دیگری هم داشت که پیدا کردن این امکانات را به شما میسپارم.
در حال حاضر بنده با یکی از همین مودم ها آنلاین هستم و مشغول ارسال این پست بر روی وبلاگ شده ام. اگر میخواهید هر کجا که هستید اینترنت پر سرعت را همراه خود داشته باشید، اگر پیش از این هم کاربر GPRS بوده اید ولی میخواهید استفاده ی خود را ارتقا داده و کاربری حرفه ای باشید، اگر گوشی شما نمیتواند با سرعت دلخواهتان به GPRS وصل شود به شما پیشنهاد میکنم حتما یکی از این مودم ها را خریداری نمایید


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر