۱۳۹۳ اردیبهشت ۱۴, یکشنبه

چگونه متن ایمیل های خود را رمز کنیم - قسمت سوم


یک‌شنبه, آوریل 21, 2013
اما در قسمت سوم و پایانی این مطلب تلاش داریم که در ضمن مطرح کردن چند نکته در استفاده از این برنامه به پرسش های شما هم که تا کنون به دست ما رسیده پاسخ دهیم.
نسخه قابل حمل
این که شما بتوانید ایمیل های خود را رمزکنید یک ویژگی بسیار عالی هست٬ ولی مشکلی که وجود دارد این هست که شما همیشه دسترسی به این برنامه ندارید. اما نگران نباشید چرا که نیازی نیست که همیشه این برنامه را داشته باشید و نصب کنید و مراحل پیکره بندی را طی کنید. می توانید از نسخه قابل حمل این برنامه استفاده کنید. برای دانلود نسخه قابل حمل اینجا را کلیک کنید.
بعد از دانلود کافی هست که این برنامه را روی یک فلش دیسک نصب کنید تا در هر محلی و هر کامپیوتری قابل دسترسی باشد. البته توصیه عمومی ما به شما در مورد استفاده از کامپیوترهای اشتراکی این هست که سیستم عامل خود و تمام ابزارهای خود را روی یک فلش به همراه داشته باشید و همیشه کامپیوتر را از روی آن فلش Boot کنید. یکی از بهترین گزینه های برای این کار Tails هست.
اسمارت فون ها
بسیاری از کاربران ایمیل های خود را روی اسمارت فون های خود میدریت می کنند. این دسته از کاربران هم می توانند از APG Thialfihar برای رمزکردن ایمیل ها و رمز گشایی آنها استفاده کنند. روش و منطق کار دقیقا همانند چیزی هست که در دو مقاله قبلی توضیح داده شد.
امضا الکترونیکی چیست؟
امضا الکترونیک ثابت می کند که شما فرستنده واقعی پیام هستید و پیام در مسیر خود به طرف گیرنده آن دستکاری یا مخدوش نشده است. امضای الکترونیک را می توان به مهر و موم یک نامه ای که حاوی پیام بسیار مهمی است تشبیه کرد. اما چگونه ایمیل خود را امضا کنیم؟
اولین کار در راه امضا الکترونیکی معتبر سازی کلید عمومی هست. در قسمت اول آموختید که چگونه کلید عمومی را برای مخاطب خود ارسال کنید. اما دقت کنید که قبل از آنگه کلید مخاطب خود را معتبر کنید حتما از صحت آن اطمینان حاصل کنید. این کار را با چک کردن اثرانگشت کلید عمومی می توانید انجام دهید. با روشی بجز روش های دیجیتال با صاحب کلید عمومی ارتباط برقرار کنید و اثرانگشت وی را دریافت کنید. برای دیدن اثر انگشت کلید مراحل زیر را دنبال کنید:
۱) از منوی OpenPGP گزینه ی Key Management را انتخاب کنید.
۲) در بین کلید هایی که میبینید روی کلید فرد مورد نظر راست کلیک کنید و گزینه ی Key Properties را کلیک کنید.

۳) در پنجره ای که باز می شود اثر انگشت را در بخش FingerPrint می توانید پیدا کنید. حالا با اثر انگشتی که مخاطب شما به شما داده مقایسه کنید.

امضا ایمیل
بعد از کنترل و اطمینان از درست بودن اثرانگشت٬ برای امضا کردن ایمیل مراحل زیر را دنبال کنید:
۱) پنجره OpenPGP Key Management را به روشی که در بالا گفته شد باز کنید.
۲) روی کلید مربوط به مخاطب خود راست کلیک کنید و گزینه ی Sign Key را انتخاب کنید.

در پنجره ای که به شکل بالا باز می شود گزینه ی I have done very careful checking را انتخاب کنید و روی OK کلیک کنید.
چطور ایمیل خود را امضا کنیم؟
بر اساس روشی که در قسمت دوم داده شد٬ اقدام به ارسال ایمیل کنید. اما قبل از فشردن دکمه Send به پایین و سمت راست پنچره ارسال ایمیل دقت کنید تا تصویر یک کلید را ببنید٬ مانند شکل زیر:

با کلیک روی مداد می توانید ایمیل خود را امضا کنید و با کلیک روی کلید می توانید ایمیل خود را رمز کنید. روی مداد کلیک کنید و ایمیل را ارسال کنید.
حال دریافت کنند ایمیل چیزی مانند تصویر زیر را خواهد دید.

به بخش سبز رنگ دقت کنید. این بخش شما می گوید که ارسال کنند دقیقن خود فرد مورد نظر هست و امضا آن با اثر نگشت موجود در سیستم شما همخوانی دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر